Sunday, July 25, 2010

Baju tradisional Melayu



Baju Teluk Belanga adalah sejenis pakaian lelaki yang dikatakan telah direka oleh Sultan Abu Bakar pada tahun 1866 untuk meraikan perpindahan ibu negeri Johor dari Teluk Belanga dari Sinagapura ke Johor Bahru. Baju Teluk Belanga tidak ada kolar dan talilehernya dijahit dalam gaya tulang belut. Bajunya juga ada gelung di hujung talileher untuk memasukan kacing.







Baju Kebaya ada baju kemeja tradisional dipakai oleh wanita di Indonesia, Malaysia, Brunei, Burma, Keselatan Thailand, Singapura dan bahagian-bahagian Cambodia. Selalunya, Baju Kebaya dipakai dengan sarong atau batik kain panjang. Baju Kebaya dipercayai berasal daripada negara Arab dan membawa ke Nusantara ratusan tahun yang lalu. Lalu menyebar ke Melaka, Jawa, Bali, Sumatera, dan Sulawesi. Setelah penyuaisaan budaya yang berlangsung ratusan tahun, pakain itu diterima oleh penduduk setempat.







Baju Kurung ialah pakaian longgar yang panjang, terdiri dari baju dan kain. Kainnya labuh dengan beberapa lipatan di bahagian tepi kiri atau kanan. Bajunya tidak berkolar, berlengan panjang dan labuh hingga ke paras lutut. Sering ia diperbuat dari kain sutera Jepun, Korea, Turkey, India, Siam, ataupun dari Malaysia, khususnya dari Terengganu dan Kelantan. Baju kurung moden lazinnya memperlihatkan warna-warna ceria dan corak geometrik. Seorang wanita Muslim biasannya memakai baju kurung dengan bertudung kepala.






Baju kurung asli lebih labuh dan longgar, tidak menanpakkan bentuk bentuk tubuh wanita Melayu. Ia dipopularkan pada lewat kurun ke sembilan belas oleh Sultan Abu Bakar dari Johor. Ia semakin popular pada waktu kini di Singapura, Malaysia dan Brunei bermula pada tahun tujuh puluhan dan lapan puluhan mengekori lebih kesedaran agama pada waktu itu.

No comments:

Post a Comment