Saturday, July 24, 2010


Di dalam permainan tradisional melayu, ada berbagai jenis sebagai , sepak takhraw dan gasing.




Wau bulan adalah lakaran kompleks layang-layang bulan yang diterbang oleh lelaki di Kelantan. Ia adalah kesatu tanda negara Malaysia dan di belakang lima puluh sen Malaysia menunjuk gambar wau. Wau bulan mendapat namanya dari bentuk bulan sabit di bahagian kebawahannya. Ukuran Wau bulan adalah terbesar dari kesemua layang-layang tradisional Malaysia.





Sepak takraw adalah sukan peranakan di Asia Tenggara. Sepak Takraw adalah seperti bola tampar tetapi sepak takraw menggunakan bola rattan dan pemain hanya boleh menngunakan kaki, lutut, dada dan kepala untuk bersentuh bola. Sepak Takraw adalah popukar di Malaysia, Thailand, Singapura, Myanmar, Vietnam, Vietnam, Cambodia, Phillippines dan Indonesia.Objektif sukan ini adalah untuk mendapat sebuah mata, penentang mereka harus tidak membawa kembali bola itu. Untuk memenagi, satu kumpulan harus memenang dua set dan satu set memandungi dua puluh satu mata.


Gasing adalah permainan tradisional popular dengan orang melayu dalam zaman dahulu. Di kawasan desa, adaun gasing diadakan semasa waktu menuai padi. Orang-orang kampung bercaya gasing akan menolong memberi tuai yang bagus. Bermain gasing memerlukan kemahiran agar gasing dapat berpusing paling lama untuk bermenang.







No comments:

Post a Comment